یکی از مهمترین میراث با اصالتی که نیاکان ما برایمان بر جای گذاشته اند موسیقی است، میراثی که امروزه در سرتاسر جهان شکل تازه ایی به خود گرفته و در دنیای مدرن امروزی تبدیل به یک صنعت بزرگ و قطب قدرتمند شده است.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد، که موسیقی از کجا و چگونه شکل گرفت؟ ذهنتان را از انبوه اطلاعات خسته نمیکنم، مختصر میگویم.

در سالهای دور زمانی که هنوز انسان ها شکل متمدن به خود نگرفته بودند و دنیا به صورت کاملا وحشی مسیر بقا را در پیش گرفته بود، بشر در مواقع خطر نیاز به یک علامت و یا نشانه را حس نمود تا سایر افراد قبیله را به وسیله آن از وجود خطرات آگاه سازد، پس طبل را اختراع کرد تا از طریق آن در صورت لزوم اعلام خطر کند، کم کم استفاده از طبل شکل تازه ایی به خود گرفت، طبل با آوایی از هنجره همراه شد، مراسم های شبانه و پای کوبی هایی که کمک میکرد تا نیاکان ما شب را هوشیار مانده و از خطرات دور بمانند.

زمانی که انسان از دوران وحشی گری خود پا به عرصه ی تمدن نهاد، دریافت با استفاده از دست های خود و دست زدن میتواند به موسیقی تازه متولد شده شکل تازه ای بخشد و با دست زدن وزن را نگه داشته و نغمه ها و آهنگ ها را همراهی کند.

رفته رفته با رشد عقل و فهم، بشر توانست سازهای بادی را اختراع کند، سازهای بادی را از شاخ حیوانات و روییدنی ها درست کرد، در اوایل سازهای بادی شکلی به مانند بوق داشته اند، به مرور زمان با کمک شنیدن و تشخیص اصوات توانست سوراخ هایی روی آن ها ایجاد کند و ساز بادی را تکمیل نماید، پس سازهای کوبه ایی (طبل ها) و سازهای بادی شکل گرفتند، میتوان گفت اولین سازهای ساخته شده به دست بشر سازهای بادی و کوبه ای بوده اند.

این روند پیشرفت موسیقی با تکامل نیاکانمان و متاثر از تمدن و فرهنگشان روز به روز شکل تازه تری به خود گرفت.

همانطور که گفتم قصد ندارم به صورت جامع و موشکافانه به بحث بپردازم، سعی دارم به صورت مختصر اما مفید برایتان توضیح دهم.

از تمامی اتفاقات طی تکامل بشر و موسیقی بگذریم میرسیم به زمان و چگونگی پیدایش زبان موسیقی، زبان مشترک آن، بله منظورم نت های موسیقیایی هستند.


Guido of Arezzo - گوئیدو د آرتزو


در اوایل سده نهم زمانی که موسیقی شکل کاملی به خود گرفت، به کلیساها نیز راه یافت و مورد توجه راهبه ها قرار گرفت، بطوری که تاثیر بخصوصی روی اجرای مراسم مذهبی گذاشت، کم کم نیاز به حفظ آهنگ ها حس شد، پس شکل گیری نت ها و خطوط حامل از صومعه سراها و کلیساهای رم آغاز شد، در اواسط سده نهم راهبی با نام گویدو دارتسو (گوئیدو د آرتزو) برای سهولت و کمک به خوانش بهتر نت ها خطوط حامل را ابداع نمود و رفته رفته تغییرات لازم صورت گرفت تا امروزه شاهد شکل تکامل یافته ای از نت نویسی باشیم.